Luisa Landová-Štychová: Porovnání verzí

(Založena nová stránka s textem „31. 1. 1885 Ratboř u Kolína – 31. 8. 1969 Praha Pokroková novinářka, průkopnice feminismu, politička, poslankyně, popularizátorka vědy. Život…“)
 
 
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
31. 1. 1885 Ratboř u Kolína – 31. 8. 1969 Praha
+
(31. 1. 1885 Ratboř u Kolína – 31. 8. 1969 Praha)
Pokroková novinářka, průkopnice feminismu, politička, poslankyně, popularizátorka vědy.
+
 
Život a profese
+
'''Pokroková novinářka, průkopnice feminismu, politička, poslankyně, popularizátorka vědy.'''
Narodila se jako Aloisie Vorlíčková do rodiny majitele obchodu se smíšeným zbožím. Otec si přál, aby po něm dcera rodinný obchod převzala, Aloisie to však odmítla. Naopak vřelý vztah k matce vyjádřila tím, že si po provdání připojila ke jménu Štychová její rodné jméno Landová. Po studiu nastoupila jako korespondentka u klenotnické firmy ve Vídni, kde se potkala se svým budoucím manželem Jaroslavem Štychem (1881-1941). Přibližně v roce 1908 se seznámila s anarchistickým hnutím (jehož členem byl právě i její budoucí manžel), a vstoupila do spolku Anarchokomunistů. S manželem sdílela hodnoty a názory nejen politické, ale i vědecké, právě manžel v ní probudil zájem o astronomii. Společně založili hvězdárnu na Petříně, kde je dodnes uložena urna Jaroslava Štycha. Luisa Landová-Štychová však údajně  astronomii nepokládala za exaktní vědu, nýbrž za jakýsi ideový nástroj, za prostředek k šíření tzv. „vědeckého světonázoru“, který si zasluhoval podporu od komunistické strany a vlády.   
+
 
Obrázek č. 2
+
== Život a profese ==
 +
 
 +
Narodila se jako Aloisie Vorlíčková do rodiny majitele obchodu se smíšeným zbožím. Otec si přál, aby po něm dcera rodinný obchod převzala, Aloisie to však odmítla. Naopak vřelý vztah k matce vyjádřila tím, že si po provdání připojila ke jménu Štychová její rodné jméno Landová. Po studiu nastoupila jako korespondentka u klenotnické firmy ve Vídni, kde se potkala se svým budoucím manželem Jaroslavem Štychem (1881-1941). Přibližně v roce 1908 se seznámila s anarchistickým hnutím (jehož členem byl právě i její budoucí manžel), a vstoupila do spolku Anarchokomunistů. S manželem sdílela hodnoty a názory nejen politické, ale i vědecké, právě manžel v ní probudil zájem o astronomii. Společně založili hvězdárnu na Petříně, kde je dodnes uložena urna Jaroslava Štycha. Luisa Landová-Štychová však údajně /1/ astronomii nepokládala za exaktní vědu, nýbrž za jakýsi ideový nástroj, za prostředek k šíření tzv. „vědeckého světonázoru“, který si zasluhoval podporu od komunistické strany a vlády.   
 +
 
 
Luisa Landová-Štychová se aktivně podílela na antimilitaristických protestech českého anarchistického hnutí. Na svou dobu vystupovala s  radikálními a feministickými názory, mluví se o ní také jako o průkopnici tzv. anarchofeminismu. 25. května 1912 jí anarchistická skupina Politický klub Vilém Körber uspořádala přednášku na téma Manželství, rodina a volná láska. Text této přednášky byl dost radikální. Landová-Štychová se v něm věnovala nespravedlivému přesouvání domácí práce na ženy a kritice rodiny jako opory „kapitálu, militarismu a klerikalismu“, kriticky také analyzovala pojmy jako láska a mateřství. Sama sice v přednášce připomněla svůj stav vdané ženy a matky (měla jednu dceru, Jarmilu provdanou Daumovou), ale i přesto označila jakékoli manželství a mateřství za odnož soukromého vlastnictví a za nebezpečný cit, který zabraňuje objektivnímu posuzování skutečnosti.  
 
Luisa Landová-Štychová se aktivně podílela na antimilitaristických protestech českého anarchistického hnutí. Na svou dobu vystupovala s  radikálními a feministickými názory, mluví se o ní také jako o průkopnici tzv. anarchofeminismu. 25. května 1912 jí anarchistická skupina Politický klub Vilém Körber uspořádala přednášku na téma Manželství, rodina a volná láska. Text této přednášky byl dost radikální. Landová-Štychová se v něm věnovala nespravedlivému přesouvání domácí práce na ženy a kritice rodiny jako opory „kapitálu, militarismu a klerikalismu“, kriticky také analyzovala pojmy jako láska a mateřství. Sama sice v přednášce připomněla svůj stav vdané ženy a matky (měla jednu dceru, Jarmilu provdanou Daumovou), ale i přesto označila jakékoli manželství a mateřství za odnož soukromého vlastnictví a za nebezpečný cit, který zabraňuje objektivnímu posuzování skutečnosti.  
V roce 1913 založila spolu se svým manželem ateistickou organizaci Svaz socialistických monistů, která úzce spolupracovala se sociálními demokraty. Spolek se však příliš dlouho neudržel, za první světové války byl zakázán, a tak manželé pokračovali v činnosti ve spolku Sdružení dělnických abstinentů a poté v Astronomickém kroužku. V důvěrnickém sboru Astronomického kroužku se scházeli anarchisté s národními socialisty a sociálními demokraty. Luisa Landová-Štychová byla také mluvčí anarchokomunistů. Anarchistické hnutí se pokusilo založit politickou stranu. Díky Bohuslavu Vrbenskému a na základě myšlenek Stanislava Kostky Neumanna byla založena Federace českých anarchokomunistů, ve které se Luisa Landová-Štychová angažovala. Další vývoj tohoto hnutí však narušila válka, anarchisté byli uvězněni nebo museli narukovat. Manželé Štychovi byli pod policejním dohledem. Po první světové válce a po návratu Bohuslava Vrbenského se anarchisté sloučili s národními socialisty. Strana se následně přejmenovala na Českou socialistickou stranu  
+
 
a anarchokomunistům byly vyčleněny tři posty ve výkonném výboru. Luisa Landová-Štychová se také podílela na přípravě generální stávky ze 14. října 1918. Společně s dalšími anarchokomunisty se vyjadřovala pro nezávislost Československa. V letech 1918-1920 zasedala v Revolučním národním shromáždění, kam byla nominována za Československou stranu socialistickou a byla zvolena do výborů zdravotního, pro zodpovědění poselství presidenta republiky a do sociálně politického výboru. Při parlamentních volbách roku 1920 figurovala na kandidátce jako „manželka úředníka“, a přestože byla až na sedmém místě kandidátní listiny, podařilo se jí dostat mezi tři ženy zvolené za socialistickou stranu (první byla F. Zemínová a druhá L. Pechmanová). Poukázala na potřebu zreformovat rodinné právo tak, aby i pro ženy v domácnosti (i služebné) platila osmihodinová pracovní doba a volební právo v plném rozsahu: „Proto usilujeme všude, aby ženám dostalo se za stejnou práci stejného platu s muži, aby nebyly nuceny bídnými platy k prostituci. Řádný plat za řádně vykonanou práci je nad všecku mravnostní policii. Reforma manželského práva má své dalekosáhlé nejen mravní, ale i hospodářské účinky. Možnost rozluky staví ženu před povinnost, zabezpečit si především existenční neodvislost od vyvoleného muže. Manželství samo o sobě jest věcí vzájemné náklonnosti, vnitřní shody a hygieny, nemá být hospodářskou spekulací. Neboť pak přestává býti manželstvím a stává se prostitucí.“ Aktivně vystoupila i v boji proti prostituci, kouření a alkoholismu. Především se však věnovala reformě manželského práva, požadovala možnost občanského sňatku a rozluky manželství pro všechny občany. V diskusi s Československou stranou lidovou odmítala, aby v této otázce rozhodovali muži kněží. Velice výrazně se stavěla za odluku církve od státu a zvláště za sekularizaci školství. Nejvíce diskutovaným okruhem otázek se stal její požadavek na zrušení § 144 trestního zákona (z roku 1852), jímž bylo ženám znemožněno přerušit z vlastní vůle i z vážných důvodů těhotenství: „Tento nemožný barbarský paragraf je přímo nebezpečným generaci národa, neboť zapovídá ženě zameziti z vlastní vůle i z vážných důvodů mateřství. A tak pod tímto rakouským karabáčem dotrpěla mnohá žena, vysílena nedobrovolným častým mateřstvím a mnohé rhachitické  
+
V roce 1913 založila spolu se svým manželem ateistickou organizaci Svaz socialistických monistů, která úzce spolupracovala se sociálními demokraty. Spolek se však příliš dlouho neudržel, za první světové války byl zakázán, a tak manželé pokračovali v činnosti ve spolku Sdružení dělnických abstinentů a poté v Astronomickém kroužku. V důvěrnickém sboru Astronomického kroužku se scházeli anarchisté s národními socialisty a sociálními demokraty. Luisa Landová-Štychová byla také mluvčí anarchokomunistů. Anarchistické hnutí se pokusilo založit politickou stranu. Díky Bohuslavu Vrbenskému a na základě myšlenek Stanislava Kostky Neumanna byla založena Federace českých anarchokomunistů, ve které se Luisa Landová-Štychová angažovala. Další vývoj tohoto hnutí však narušila válka, anarchisté byli uvězněni nebo museli narukovat. Manželé Štychovi byli pod policejním dohledem. Po první světové válce a po návratu Bohuslava Vrbenského se anarchisté sloučili s národními socialisty. Strana se následně přejmenovala na Českou socialistickou stranu a anarchokomunistům byly vyčleněny tři posty ve výkonném výboru. Luisa Landová-Štychová se také podílela na přípravě generální stávky ze 14. října 1918. Společně s dalšími anarchokomunisty se vyjadřovala pro nezávislost Československa. V letech 1918-1920 zasedala v Revolučním národním shromáždění, kam byla nominována za Československou stranu socialistickou a byla zvolena do výborů zdravotního, pro zodpovědění poselství presidenta republiky a do sociálně politického výboru. Při parlamentních volbách roku 1920 figurovala na kandidátce jako „manželka úředníka“, a přestože byla až na sedmém místě kandidátní listiny, podařilo se jí dostat mezi tři ženy zvolené za socialistickou stranu (první byla F. Zemínová a druhá L. Pechmanová). Poukázala na potřebu zreformovat rodinné právo tak, aby i pro ženy v domácnosti (i služebné) platila osmihodinová pracovní doba a volební právo v plném rozsahu: „Proto usilujeme všude, aby ženám dostalo se za stejnou práci stejného platu s muži, aby nebyly nuceny bídnými platy k prostituci. Řádný plat za řádně vykonanou práci je nad všecku mravnostní policii. Reforma manželského práva má své dalekosáhlé nejen mravní, ale i hospodářské účinky. Možnost rozluky staví ženu před povinnost, zabezpečit si především existenční neodvislost od vyvoleného muže. Manželství samo o sobě jest věcí vzájemné náklonnosti, vnitřní shody a hygieny, nemá být hospodářskou spekulací. Neboť pak přestává býti manželstvím a stává se prostitucí.“/2/ Aktivně vystoupila i v boji proti prostituci, kouření a alkoholismu. Především se však věnovala reformě manželského práva, požadovala možnost občanského sňatku a rozluky manželství pro všechny občany. V diskusi s Československou stranou lidovou odmítala, aby v této otázce rozhodovali muži kněží. Velice výrazně se stavěla za odluku církve od státu a zvláště za sekularizaci školství. Nejvíce diskutovaným okruhem otázek se stal její požadavek na zrušení § 144 trestního zákona (z roku 1852), jímž bylo ženám znemožněno přerušit z vlastní vůle i z vážných důvodů těhotenství: „Tento nemožný barbarský paragraf je přímo nebezpečným generaci národa, neboť zapovídá ženě zameziti z vlastní vůle i z vážných důvodů mateřství. A tak pod tímto rakouským karabáčem dotrpěla mnohá žena, vysílena nedobrovolným častým mateřstvím a mnohé rhachitické  
a všelijak jinak od narození nemocné a dědičně zatížené dítě děkuje tomuto paragrafu za svůj ubohý, bídný život.“  Přitom se dostala do polemiky s MUDr. Annou Honzákovou, která jako lékařka její návrh nepodpořila. Zákon neprošel a vzbudil značnou nevoli v konzervativních vrstvách společnosti.  Spolu s A. Masarykovou a F. Zemínovou podala také návrh, aby některé vyvlastněné letohrádky připadly k zřízení Domovin pro děti a sirotky. Zasazovala se o zavedení tělesné výchovy do škol jako účinné prevence proti tělesným i sociálním chorobám.  Právě v důsledné práci s dětmi, v jejich výchově a vzdělávání viděla záruku správného vývoje státu. Zdůrazňovala také úplnou svobodu vědeckého bádání a hlásání jeho výsledků, změnu poměru církve a státu.
+
a všelijak jinak od narození nemocné a dědičně zatížené dítě děkuje tomuto paragrafu za svůj ubohý, bídný život.“/3/ Přitom se dostala do polemiky s MUDr. Annou Honzákovou, která jako lékařka její návrh nepodpořila. Zákon neprošel a vzbudil značnou nevoli v konzervativních vrstvách společnosti.  Spolu s A. Masarykovou a F. Zemínovou podala také návrh, aby některé vyvlastněné letohrádky připadly k zřízení Domovin pro děti a sirotky. Zasazovala se o zavedení tělesné výchovy do škol jako účinné prevence proti tělesným i sociálním chorobám.  Právě v důsledné práci s dětmi, v jejich výchově a vzdělávání viděla záruku správného vývoje státu. Zdůrazňovala také úplnou svobodu vědeckého bádání a hlásání jeho výsledků, změnu poměru církve a státu.  
 +
 
 
Po skandálu kolem hlasování proti zákonu na ochranu republiky v roce 1923 byla vyloučena z Československé socialistické strany. Nebyla sama, vyloučeni byli také někteří další poslanci, kteří hlasovali proti tomuto zákonu a kteří následně založili Nezávislou socialistickou dělnickou stranu, posléze Socialistické sjednocení, které se však v roce 1924 rozpadlo. V červnu 1925 byli nezávislí socialisté (po delší spolupráci) přijati do Komunistické strany.  O přijetí bylo definitivně rozhodnuto na třetím sjezdu KSČ v září 1925 (Landová-Štychová sloučení prosazovala již delší dobu). Luisa Landová-Štychová pak členkou Komunistické strany zůstala až do smrti, přestože došlo  
 
Po skandálu kolem hlasování proti zákonu na ochranu republiky v roce 1923 byla vyloučena z Československé socialistické strany. Nebyla sama, vyloučeni byli také někteří další poslanci, kteří hlasovali proti tomuto zákonu a kteří následně založili Nezávislou socialistickou dělnickou stranu, posléze Socialistické sjednocení, které se však v roce 1924 rozpadlo. V červnu 1925 byli nezávislí socialisté (po delší spolupráci) přijati do Komunistické strany.  O přijetí bylo definitivně rozhodnuto na třetím sjezdu KSČ v září 1925 (Landová-Štychová sloučení prosazovala již delší dobu). Luisa Landová-Štychová pak členkou Komunistické strany zůstala až do smrti, přestože došlo  
i k několika momentům, kdy byla pravděpodobně z vývoje KSČ zklamaná.   
+
i k několika momentům, kdy byla pravděpodobně z vývoje KSČ zklamaná./4/  
V letech 1925-1929 působila jako poslankyně za komunistickou stranu. Byla členkou výborů imunitního, iniciativního, rozpočtového, sociálněpolitického, zásobovacího a zdravotnického. V rámci těchto výborů působila také jako zpravodajka ve věcech reorganizace odborných dívčích škol a zákona o potírání pohlavních nemocí. V tomto období opět vznesla návrh na novelizaci trestního zákona ohledně „vyhnání plodu ze života“ , který byl v platnosti od roku 1852 (některé jeho paragrafy upraveny v roce 1878), snahu změnit tento zákon vyvíjela již od svého prvního parlamentního působení, ale je patrné, že i přes její opakované úsilí v parlamentu nebyla vůle tento zákon (starý 74 let) změnit. Tyto výše uvedené návrhy (a mnohé další) byly sněmovně předloženy k projednání během jejích početných řečnických projevů. Celkem vystoupila šestnáctkrát, přičemž ve svých projevech nejčastěji kritizovala církev. Dvakrát byl imunitní výbor žádán o její vydání pro přestupky zákona na ochranu republiky, obě žádosti výbor neuznal za oprávněné. Dvakrát byla rovněž volána k pořádku pro neukázněnost během schůzí sněmovny.
+
 
Po roce 1945 politická činnost Landové-Štychové ustupuje do pozadí. Byla jí sice udělena řada státních i stranických vyznamenání, ona se však věnovala více popularizaci poznatků marxistické vědy, hlavně astronomie (především astronomie pro nejširší veřejnost a dělnické vrstvy obyvatelstva, údajně hlásala „do každého města hvězdárnu, do každé rodiny dalekohled“ ). Po únoru 1948 a po následné reorganizaci spolkové činnosti, jež zasáhla i Československou astronomickou společnost, byla Luisa Landová-Štychová stranou dosazena do Výboru České astronomické společnosti, aby dohlížela na její činnost po stránce ideové a politické (počátkem 50. let se prý na petřínské hvězdárně zamýšlela nad tím, jak by se slavný Königův dalekohled dal v případě války přeměnit demontáží optických členů na vojenské dělo a použít k obraně Prahy ). V roce 1949 získala prestižní Nušlovu cenu (nejvyšší ocenění badatelů a významných osobností za jejich celoživotní vědeckou, odbornou, pedagogickou, popularizační nebo organizační práci v astronomii a příbuzných vědách, které uděluje Česká astronomická společnost). V roce 1951 vydala knihu Astronomie v boji s Vatikánem, ve které se soustředila na konflikt Giordana Bruna a Galilea Galileiho s katolickou církví, která se z mocenských důvodů snažila být výlučným vlastníkem astronomie a vědy vůbec.  Zdůrazňovala také význam astronomie jako nauky, která byla a je nezbytná k organizaci veškeré lidské práce, a tehdejší svatou inkvizici v knize přirovnává ke gestapu. Na závěr pochválila sovětský přístup k astronomii a vědě, například fakt, že sovětské hvězdárny jsou otevřeny pro lid, a nejen pro badatele. Luisa Landová-Štychová byla také funkcionářkou Hvězdářské společnosti, od r. 1952 pak místopředsedkyní Československé společnosti pro šíření politických a vědeckých znalostí.  
+
V letech 1925-1929 působila jako poslankyně za komunistickou stranu. Byla členkou výborů imunitního, iniciativního, rozpočtového, sociálněpolitického, zásobovacího a zdravotnického. V rámci těchto výborů působila také jako zpravodajka ve věcech reorganizace odborných dívčích škol a zákona o potírání pohlavních nemocí. V tomto období opět vznesla návrh na novelizaci trestního zákona ohledně „vyhnání plodu ze života“/5/ , který byl v platnosti od roku 1852 (některé jeho paragrafy upraveny v roce 1878), snahu změnit tento zákon vyvíjela již od svého prvního parlamentního působení, ale je patrné, že i přes její opakované úsilí v parlamentu nebyla vůle tento zákon (starý 74 let) změnit. Tyto výše uvedené návrhy (a mnohé další) byly sněmovně předloženy k projednání během jejích početných řečnických projevů. Celkem vystoupila šestnáctkrát, přičemž ve svých projevech nejčastěji kritizovala církev. Dvakrát byl imunitní výbor žádán o její vydání pro přestupky zákona na ochranu republiky, obě žádosti výbor neuznal za oprávněné. Dvakrát byla rovněž volána k pořádku pro neukázněnost během schůzí sněmovny.
 +
 
 +
Po roce 1945 politická činnost Landové-Štychové ustupuje do pozadí. Byla jí sice udělena řada státních i stranických vyznamenání, ona se však věnovala více popularizaci poznatků marxistické vědy, hlavně astronomie (především astronomie pro nejširší veřejnost a dělnické vrstvy obyvatelstva, údajně hlásala „do každého města hvězdárnu, do každé rodiny dalekohled“/6/ ). Po únoru 1948 a po následné reorganizaci spolkové činnosti, jež zasáhla i Československou astronomickou společnost, byla Luisa Landová-Štychová stranou dosazena do Výboru České astronomické společnosti, aby dohlížela na její činnost po stránce ideové a politické (počátkem 50. let se prý na petřínské hvězdárně zamýšlela nad tím, jak by se slavný Königův dalekohled dal v případě války přeměnit demontáží optických členů na vojenské dělo a použít k obraně Prahy/7/ ). V roce 1949 získala prestižní Nušlovu cenu (nejvyšší ocenění badatelů a významných osobností za jejich celoživotní vědeckou, odbornou, pedagogickou, popularizační nebo organizační práci v astronomii a příbuzných vědách, které uděluje Česká astronomická společnost). V roce 1951 vydala knihu Astronomie v boji s Vatikánem, ve které se soustředila na konflikt Giordana Bruna a Galilea Galileiho s katolickou církví, která se z mocenských důvodů snažila být výlučným vlastníkem astronomie a vědy vůbec.  Zdůrazňovala také význam astronomie jako nauky, která byla a je nezbytná k organizaci veškeré lidské práce, a tehdejší svatou inkvizici v knize přirovnává ke gestapu. Na závěr pochválila sovětský přístup k astronomii a vědě, například fakt, že sovětské hvězdárny jsou otevřeny pro lid, a nejen pro badatele. Luisa Landová-Štychová byla také funkcionářkou Hvězdářské společnosti, od r. 1952 pak místopředsedkyní Československé společnosti pro šíření politických a vědeckých znalostí.  
 +
 
 
Zemřela roku 1969 a na jejím rodném domku v Ratboři jí pět let po smrti odhalili pamětní desku. Obecní zastupitelstvo po ní pojmenovalo náves u kostela (v roce 1991 přejmenovanou na Komenského). Také v Praze 4 po ní byla pojmenována ulice (konkrétně na Jižním Městě-Háje), která se dnes jmenuje ulice Vejvanovského.  
 
Zemřela roku 1969 a na jejím rodném domku v Ratboři jí pět let po smrti odhalili pamětní desku. Obecní zastupitelstvo po ní pojmenovalo náves u kostela (v roce 1991 přejmenovanou na Komenského). Také v Praze 4 po ní byla pojmenována ulice (konkrétně na Jižním Městě-Háje), která se dnes jmenuje ulice Vejvanovského.  
Dílo
 
Během svého života publikovala v periodicích České slovo, Ženské slovo, Zádruha, Osvětová práce
 
a dalších. Vydala monografii Žena v manželství (1923). Mezi její další publikace patří např: Pomoc proletářským dětem (1927), Výchova dětí v bezvěrecké rodině (1947), Proslovy k pohřbům osob bez vyznání (1949), zmíněná Astronomie v boji s Vatikánem (1951).
 
  
Na této fotografii je Luisa Landová-Štychová zachycena v letech, kdy spolu s Bohuslavem Vrbenským a Vlastimilem Borkem vydávala časopis anarchistických socialistů Zádruha.
+
Během svého života publikovala v periodicích České slovo, Ženské slovo, Zádruha, Osvětová práce a dalších. Vydala monografii Žena v manželství (1923). Mezi její další publikace patří např: Pomoc proletářským dětem (1927), Výchova dětí v bezvěrecké rodině (1947), Proslovy k pohřbům osob bez vyznání (1949), zmíněná Astronomie v boji s Vatikánem (1951).
Obrázek č. 3
+
 
Dílo:
+
'''Poznámky: '''
 +
 
 +
1/ Ze vzpomínek Antonína Rükla.
 +
 
 +
2/ 51. schůze Národního shromáždění
 +
československého (středa 21. května 1919). Digitální repozitář Poslanecké
 +
sněmovny Parlamentu České republiky [online]. Dostupné na: http://www.psp.cz/eknih/1925ns/ps/stenprot/199schuz/s199002.htm[cit.2015-03-28].
 +
 
 +
3/ 51. schůze Národního shromáždění
 +
československého (středa 21. května 1919). Digitální repozitář Poslanecké
 +
sněmovny Parlamentu České republiky [online]. Dostupné na:
 +
http://www.psp.cz/eknih/1925ns/ps/stenprot/199schuz/s199002.htm[cit.2015-03-28].
 +
 
 +
4/ Jednalo se například o únor 1948 nebo tragický
 +
konec ing. Vlastimila Borka (politika, novináře, překladatele a vydavatele, se
 +
kterým se Luisa Landová Štychová velmi dobře znala, sdílela s ním také
 +
antimilitaristické a antiklerikální postoje), který měl konflikty se skupinou kolem Gottwalda a
 +
v roce spáchal 1952 sebevraždu. Landová-Štychová své obavy a rozčarování
 +
z morálního krachu totalitního systému vylíčila v korespondenci
 +
s Vlastou Kuklovou (anarchistka, také členka KSČ), která se však bohužel
 +
nedochovala (údajně ji zničila rodina Luisy Landové-Štychové).  (In: Unikátní fotografie z historie
 +
anarchistického dělnického hnutí a rozhovor s historikem Pavlem Koukalem [online].
 +
www.akaold.anarchokomunismus.org/tisk.php?soubor=text000250.txt. [cit.2015-03-28])
 +
 
 +
5/ Ondřejová, Petra:  ''Ženy v Československém parlamentu
 +
1918-1938.'' Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, 2006.
 +
 
 +
6/ Ze vzpomínek Štěpána Kováře.
 +
 
 +
7/ Ze vzpomínek Antonína Rükla.
 +
 
 +
== Dílo: ==
 +
 
 
Landová-Štychová, Luisa. Astronomie v boji s Vatikánem. 1. vyd. Praha: Život a práce, 1951.
 
Landová-Štychová, Luisa. Astronomie v boji s Vatikánem. 1. vyd. Praha: Život a práce, 1951.
 +
 
Landová-Štychová, Luisa. Pomoc proletářským dětem. Praha: Kuratorium pro péči o proletářské dítě, 1927.  
 
Landová-Štychová, Luisa. Pomoc proletářským dětem. Praha: Kuratorium pro péči o proletářské dítě, 1927.  
 +
 
Landová-Štychová, Luisa. Proč demonstrují političtí vězňové na Pankráci hladovkou? [Řeč v parlamentě dne 25. ledna 1928]. V Karlíně: MOPR v Československu, 1928.  
 
Landová-Štychová, Luisa. Proč demonstrují političtí vězňové na Pankráci hladovkou? [Řeč v parlamentě dne 25. ledna 1928]. V Karlíně: MOPR v Československu, 1928.  
 +
 
Landová-Štychová, Luisa, ed. a Sedláček, Hanuš, ed. Proslovy k pohřbům osob bez vyznání. 1. vyd. Praha: Život a práce, 1949.  
 
Landová-Štychová, Luisa, ed. a Sedláček, Hanuš, ed. Proslovy k pohřbům osob bez vyznání. 1. vyd. Praha: Život a práce, 1949.  
 +
 
Landová-Štychová, Luisa. Proti dnešnímu vězeňskému režimu v Československu: Pro obnovení práv politických vězňů: Československá spravedlnost a poměry u nejvyššího soudu. Praha: Mezinárodní rudá pomoc v Československu, 1928.  
 
Landová-Štychová, Luisa. Proti dnešnímu vězeňskému režimu v Československu: Pro obnovení práv politických vězňů: Československá spravedlnost a poměry u nejvyššího soudu. Praha: Mezinárodní rudá pomoc v Československu, 1928.  
 
Landová-Štychová, Luisa. Sociálně-revoluční význam 14. října 1918. Praha: B. Vrbenský a V. Borek, 1935.  
 
Landová-Štychová, Luisa. Sociálně-revoluční význam 14. října 1918. Praha: B. Vrbenský a V. Borek, 1935.  
Landová-Štychová, Luisa. Výchova dětí v bezvěrecké rodině. I. vydání. Praha: Život a práce, 1947.  
+
Landová-Štychová, Luisa. Výchova dětí v bezvěrecké rodině. I. vydání. Praha: Život a práce, 1947.
Zdroje:
+
 
Primární:
+
== Zdroje: ==
 +
 
 +
'''Primární:'''
 +
 
 
Landová-Štychová, Luisa. Astronomie v boji s Vatikánem. Život a práce, Praha 1951.
 
Landová-Štychová, Luisa. Astronomie v boji s Vatikánem. Život a práce, Praha 1951.
 +
 
Landová-Štychová, Luisa. Astronomie v Československu – Praha útočištěm hvězdářů psanců, Zapadlí čeští hvězdáři. In: Slouka, Hubert. Astronomie v Československu od dob nejstarších do dneška. 1. vyd. Praha: Osvěta, 1958.  
 
Landová-Štychová, Luisa. Astronomie v Československu – Praha útočištěm hvězdářů psanců, Zapadlí čeští hvězdáři. In: Slouka, Hubert. Astronomie v Československu od dob nejstarších do dneška. 1. vyd. Praha: Osvěta, 1958.  
 +
 
Landová-Štychová, Luisa. Volné mateřství. In: Bahenská, Marie, Heczková, Libuše a Musilová, Dana. Ženy na stráž!: české feministické myšlení 19. a 20. století. 1.vyd. Praha: Masarykův ústav a Archiv Akademie věd České republiky, 2010.
 
Landová-Štychová, Luisa. Volné mateřství. In: Bahenská, Marie, Heczková, Libuše a Musilová, Dana. Ženy na stráž!: české feministické myšlení 19. a 20. století. 1.vyd. Praha: Masarykův ústav a Archiv Akademie věd České republiky, 2010.
 +
 
51. schůze Národního shromáždění československého (středa 21. května 1919). Digitální repozitář Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky [online]. Dostupné na: http://www.psp.cz/eknih/1925ns/ps/stenprot/199schuz/s199002.htm[cit.2015-03-28].  
 
51. schůze Národního shromáždění československého (středa 21. května 1919). Digitální repozitář Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky [online]. Dostupné na: http://www.psp.cz/eknih/1925ns/ps/stenprot/199schuz/s199002.htm[cit.2015-03-28].  
199. schůze Národního shromáždění republiky Československé (pátek 24. května 1929). Digitální repozitář Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky [online]. Dostupné na: http://www.psp.cz/eknih/1918ns/ps/stenprot/052schuz/s052004.htm[cit.2015-03-28].
+
1
Sekundární:
+
 
 +
99. schůze Národního shromáždění republiky Československé (pátek 24. května 1929). Digitální repozitář Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky [online]. Dostupné na: http://www.psp.cz/eknih/1918ns/ps/stenprot/052schuz/s052004.htm[cit.2015-03-28].
 +
 
 +
'''Sekundární:'''
 +
 
 
Historie České astronomické společnosti [online]. Dostupné na http://www-old.astro.cz/cas/historie/. [cit. 2015-03-28].
 
Historie České astronomické společnosti [online]. Dostupné na http://www-old.astro.cz/cas/historie/. [cit. 2015-03-28].
 +
 
Hribová, Monika. Rozvod podle § 24a zákona o rodině ve srovnání se zahraniční právní úpravou. Diplomová práce. Olomouc: Univezita Palackého, 2009.
 
Hribová, Monika. Rozvod podle § 24a zákona o rodině ve srovnání se zahraniční právní úpravou. Diplomová práce. Olomouc: Univezita Palackého, 2009.
 
Kronika obce Ratboř. [online]. Dostupné na http://www.ratbor.cz/hlavni-menu/informace-o-obci/kronika/.[cit. 2015-05-28].
 
Kronika obce Ratboř. [online]. Dostupné na http://www.ratbor.cz/hlavni-menu/informace-o-obci/kronika/.[cit. 2015-05-28].
Luisa Landová-Štychová. Katalog národní knihovny České republiky[online]. www.nkp.cz. [cit. 2015-03-28].
+
 
 +
Štěpán Ivan Kovář. Kosmická proletářka Luisa Landová Štychová. Hvězdárna Franitška Pešty. Dostupné na: http://www.hvezdarna-fp.eu/products/kosmicka-proletarka/
 +
 
 +
Luisa Landová-Štychová. Katalog národní knihovny České republiky[online]. www.nkp.cz. [cit. 2015-03-28].  
 +
 
 
Luisa Landová-Štychová. Malá československá encyklopedie. Praha: Academia, 1986.
 
Luisa Landová-Štychová. Malá československá encyklopedie. Praha: Academia, 1986.
 
Luisa Landová-Štychová [online]. www.wikipedie.cz. [cit. 2015-03-28].  
 
Luisa Landová-Štychová [online]. www.wikipedie.cz. [cit. 2015-03-28].  
 +
 
Návrhy na Nušlovu cenu pro rok 2015. Dostupné na http://www.astro.cz/clanky/ostatni/navrhy-na-nuslovu-cenu-pro-rok-2015.html [cit. 2015-04-20].
 
Návrhy na Nušlovu cenu pro rok 2015. Dostupné na http://www.astro.cz/clanky/ostatni/navrhy-na-nuslovu-cenu-pro-rok-2015.html [cit. 2015-04-20].
 
Ondřejová, Petra:  Ženy v Československém parlamentu 1918-1938. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, 2006.
 
Ondřejová, Petra:  Ženy v Československém parlamentu 1918-1938. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, 2006.
 +
 
Slačálek, Ondřej: Ženy v českém anarchistickém hnutí do první světové války. Přímá cesta 4/2003, s. 29.   
 
Slačálek, Ondřej: Ženy v českém anarchistickém hnutí do první světové války. Přímá cesta 4/2003, s. 29.   
 
Zeigler, Aleš. Úloha žen v prvních československých parlamentních volbách roku 1920. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, 2011.
 
Zeigler, Aleš. Úloha žen v prvních československých parlamentních volbách roku 1920. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, 2011.
 +
 
Unikátní fotografie z historie anarchistického dělnického hnutí a rozhovor s historikem Pavlem Koukalem [online]. www.akaold.anarchokomunismus.org/tisk.php?soubor=text000250.txt. [2015-03-28]  
 
Unikátní fotografie z historie anarchistického dělnického hnutí a rozhovor s historikem Pavlem Koukalem [online]. www.akaold.anarchokomunismus.org/tisk.php?soubor=text000250.txt. [2015-03-28]  
 
Koukal, Pavel. Vlasta Kuklová. [online]. http://wiki.afed.cz/encyklopedie:kuklova_vlasta. [cit.2015-03-28]
 
Koukal, Pavel. Vlasta Kuklová. [online]. http://wiki.afed.cz/encyklopedie:kuklova_vlasta. [cit.2015-03-28]
 +
 
Vzpomínky Antonína Rükla, Štěpána Kováře a Pavla Najsera z České astronomické společnosti a Planetária Praha. E-mailová komunikace.
 
Vzpomínky Antonína Rükla, Štěpána Kováře a Pavla Najsera z České astronomické společnosti a Planetária Praha. E-mailová komunikace.
 +
 +
– Petra Baštanová –

Aktuální verze z 1. 2. 2016, 00:12

(31. 1. 1885 Ratboř u Kolína – 31. 8. 1969 Praha)

Pokroková novinářka, průkopnice feminismu, politička, poslankyně, popularizátorka vědy.

Život a profese

Narodila se jako Aloisie Vorlíčková do rodiny majitele obchodu se smíšeným zbožím. Otec si přál, aby po něm dcera rodinný obchod převzala, Aloisie to však odmítla. Naopak vřelý vztah k matce vyjádřila tím, že si po provdání připojila ke jménu Štychová její rodné jméno Landová. Po studiu nastoupila jako korespondentka u klenotnické firmy ve Vídni, kde se potkala se svým budoucím manželem Jaroslavem Štychem (1881-1941). Přibližně v roce 1908 se seznámila s anarchistickým hnutím (jehož členem byl právě i její budoucí manžel), a vstoupila do spolku Anarchokomunistů. S manželem sdílela hodnoty a názory nejen politické, ale i vědecké, právě manžel v ní probudil zájem o astronomii. Společně založili hvězdárnu na Petříně, kde je dodnes uložena urna Jaroslava Štycha. Luisa Landová-Štychová však údajně /1/ astronomii nepokládala za exaktní vědu, nýbrž za jakýsi ideový nástroj, za prostředek k šíření tzv. „vědeckého světonázoru“, který si zasluhoval podporu od komunistické strany a vlády.

Luisa Landová-Štychová se aktivně podílela na antimilitaristických protestech českého anarchistického hnutí. Na svou dobu vystupovala s radikálními a feministickými názory, mluví se o ní také jako o průkopnici tzv. anarchofeminismu. 25. května 1912 jí anarchistická skupina Politický klub Vilém Körber uspořádala přednášku na téma Manželství, rodina a volná láska. Text této přednášky byl dost radikální. Landová-Štychová se v něm věnovala nespravedlivému přesouvání domácí práce na ženy a kritice rodiny jako opory „kapitálu, militarismu a klerikalismu“, kriticky také analyzovala pojmy jako láska a mateřství. Sama sice v přednášce připomněla svůj stav vdané ženy a matky (měla jednu dceru, Jarmilu provdanou Daumovou), ale i přesto označila jakékoli manželství a mateřství za odnož soukromého vlastnictví a za nebezpečný cit, který zabraňuje objektivnímu posuzování skutečnosti.

V roce 1913 založila spolu se svým manželem ateistickou organizaci Svaz socialistických monistů, která úzce spolupracovala se sociálními demokraty. Spolek se však příliš dlouho neudržel, za první světové války byl zakázán, a tak manželé pokračovali v činnosti ve spolku Sdružení dělnických abstinentů a poté v Astronomickém kroužku. V důvěrnickém sboru Astronomického kroužku se scházeli anarchisté s národními socialisty a sociálními demokraty. Luisa Landová-Štychová byla také mluvčí anarchokomunistů. Anarchistické hnutí se pokusilo založit politickou stranu. Díky Bohuslavu Vrbenskému a na základě myšlenek Stanislava Kostky Neumanna byla založena Federace českých anarchokomunistů, ve které se Luisa Landová-Štychová angažovala. Další vývoj tohoto hnutí však narušila válka, anarchisté byli uvězněni nebo museli narukovat. Manželé Štychovi byli pod policejním dohledem. Po první světové válce a po návratu Bohuslava Vrbenského se anarchisté sloučili s národními socialisty. Strana se následně přejmenovala na Českou socialistickou stranu a anarchokomunistům byly vyčleněny tři posty ve výkonném výboru. Luisa Landová-Štychová se také podílela na přípravě generální stávky ze 14. října 1918. Společně s dalšími anarchokomunisty se vyjadřovala pro nezávislost Československa. V letech 1918-1920 zasedala v Revolučním národním shromáždění, kam byla nominována za Československou stranu socialistickou a byla zvolena do výborů zdravotního, pro zodpovědění poselství presidenta republiky a do sociálně politického výboru. Při parlamentních volbách roku 1920 figurovala na kandidátce jako „manželka úředníka“, a přestože byla až na sedmém místě kandidátní listiny, podařilo se jí dostat mezi tři ženy zvolené za socialistickou stranu (první byla F. Zemínová a druhá L. Pechmanová). Poukázala na potřebu zreformovat rodinné právo tak, aby i pro ženy v domácnosti (i služebné) platila osmihodinová pracovní doba a volební právo v plném rozsahu: „Proto usilujeme všude, aby ženám dostalo se za stejnou práci stejného platu s muži, aby nebyly nuceny bídnými platy k prostituci. Řádný plat za řádně vykonanou práci je nad všecku mravnostní policii. Reforma manželského práva má své dalekosáhlé nejen mravní, ale i hospodářské účinky. Možnost rozluky staví ženu před povinnost, zabezpečit si především existenční neodvislost od vyvoleného muže. Manželství samo o sobě jest věcí vzájemné náklonnosti, vnitřní shody a hygieny, nemá být hospodářskou spekulací. Neboť pak přestává býti manželstvím a stává se prostitucí.“/2/ Aktivně vystoupila i v boji proti prostituci, kouření a alkoholismu. Především se však věnovala reformě manželského práva, požadovala možnost občanského sňatku a rozluky manželství pro všechny občany. V diskusi s Československou stranou lidovou odmítala, aby v této otázce rozhodovali muži kněží. Velice výrazně se stavěla za odluku církve od státu a zvláště za sekularizaci školství. Nejvíce diskutovaným okruhem otázek se stal její požadavek na zrušení § 144 trestního zákona (z roku 1852), jímž bylo ženám znemožněno přerušit z vlastní vůle i z vážných důvodů těhotenství: „Tento nemožný barbarský paragraf je přímo nebezpečným generaci národa, neboť zapovídá ženě zameziti z vlastní vůle i z vážných důvodů mateřství. A tak pod tímto rakouským karabáčem dotrpěla mnohá žena, vysílena nedobrovolným častým mateřstvím a mnohé rhachitické a všelijak jinak od narození nemocné a dědičně zatížené dítě děkuje tomuto paragrafu za svůj ubohý, bídný život.“/3/ Přitom se dostala do polemiky s MUDr. Annou Honzákovou, která jako lékařka její návrh nepodpořila. Zákon neprošel a vzbudil značnou nevoli v konzervativních vrstvách společnosti. Spolu s A. Masarykovou a F. Zemínovou podala také návrh, aby některé vyvlastněné letohrádky připadly k zřízení Domovin pro děti a sirotky. Zasazovala se o zavedení tělesné výchovy do škol jako účinné prevence proti tělesným i sociálním chorobám. Právě v důsledné práci s dětmi, v jejich výchově a vzdělávání viděla záruku správného vývoje státu. Zdůrazňovala také úplnou svobodu vědeckého bádání a hlásání jeho výsledků, změnu poměru církve a státu.

Po skandálu kolem hlasování proti zákonu na ochranu republiky v roce 1923 byla vyloučena z Československé socialistické strany. Nebyla sama, vyloučeni byli také někteří další poslanci, kteří hlasovali proti tomuto zákonu a kteří následně založili Nezávislou socialistickou dělnickou stranu, posléze Socialistické sjednocení, které se však v roce 1924 rozpadlo. V červnu 1925 byli nezávislí socialisté (po delší spolupráci) přijati do Komunistické strany. O přijetí bylo definitivně rozhodnuto na třetím sjezdu KSČ v září 1925 (Landová-Štychová sloučení prosazovala již delší dobu). Luisa Landová-Štychová pak členkou Komunistické strany zůstala až do smrti, přestože došlo i k několika momentům, kdy byla pravděpodobně z vývoje KSČ zklamaná./4/

V letech 1925-1929 působila jako poslankyně za komunistickou stranu. Byla členkou výborů imunitního, iniciativního, rozpočtového, sociálněpolitického, zásobovacího a zdravotnického. V rámci těchto výborů působila také jako zpravodajka ve věcech reorganizace odborných dívčích škol a zákona o potírání pohlavních nemocí. V tomto období opět vznesla návrh na novelizaci trestního zákona ohledně „vyhnání plodu ze života“/5/ , který byl v platnosti od roku 1852 (některé jeho paragrafy upraveny v roce 1878), snahu změnit tento zákon vyvíjela již od svého prvního parlamentního působení, ale je patrné, že i přes její opakované úsilí v parlamentu nebyla vůle tento zákon (starý 74 let) změnit. Tyto výše uvedené návrhy (a mnohé další) byly sněmovně předloženy k projednání během jejích početných řečnických projevů. Celkem vystoupila šestnáctkrát, přičemž ve svých projevech nejčastěji kritizovala církev. Dvakrát byl imunitní výbor žádán o její vydání pro přestupky zákona na ochranu republiky, obě žádosti výbor neuznal za oprávněné. Dvakrát byla rovněž volána k pořádku pro neukázněnost během schůzí sněmovny.

Po roce 1945 politická činnost Landové-Štychové ustupuje do pozadí. Byla jí sice udělena řada státních i stranických vyznamenání, ona se však věnovala více popularizaci poznatků marxistické vědy, hlavně astronomie (především astronomie pro nejširší veřejnost a dělnické vrstvy obyvatelstva, údajně hlásala „do každého města hvězdárnu, do každé rodiny dalekohled“/6/ ). Po únoru 1948 a po následné reorganizaci spolkové činnosti, jež zasáhla i Československou astronomickou společnost, byla Luisa Landová-Štychová stranou dosazena do Výboru České astronomické společnosti, aby dohlížela na její činnost po stránce ideové a politické (počátkem 50. let se prý na petřínské hvězdárně zamýšlela nad tím, jak by se slavný Königův dalekohled dal v případě války přeměnit demontáží optických členů na vojenské dělo a použít k obraně Prahy/7/ ). V roce 1949 získala prestižní Nušlovu cenu (nejvyšší ocenění badatelů a významných osobností za jejich celoživotní vědeckou, odbornou, pedagogickou, popularizační nebo organizační práci v astronomii a příbuzných vědách, které uděluje Česká astronomická společnost). V roce 1951 vydala knihu Astronomie v boji s Vatikánem, ve které se soustředila na konflikt Giordana Bruna a Galilea Galileiho s katolickou církví, která se z mocenských důvodů snažila být výlučným vlastníkem astronomie a vědy vůbec. Zdůrazňovala také význam astronomie jako nauky, která byla a je nezbytná k organizaci veškeré lidské práce, a tehdejší svatou inkvizici v knize přirovnává ke gestapu. Na závěr pochválila sovětský přístup k astronomii a vědě, například fakt, že sovětské hvězdárny jsou otevřeny pro lid, a nejen pro badatele. Luisa Landová-Štychová byla také funkcionářkou Hvězdářské společnosti, od r. 1952 pak místopředsedkyní Československé společnosti pro šíření politických a vědeckých znalostí.

Zemřela roku 1969 a na jejím rodném domku v Ratboři jí pět let po smrti odhalili pamětní desku. Obecní zastupitelstvo po ní pojmenovalo náves u kostela (v roce 1991 přejmenovanou na Komenského). Také v Praze 4 po ní byla pojmenována ulice (konkrétně na Jižním Městě-Háje), která se dnes jmenuje ulice Vejvanovského.

Během svého života publikovala v periodicích České slovo, Ženské slovo, Zádruha, Osvětová práce a dalších. Vydala monografii Žena v manželství (1923). Mezi její další publikace patří např: Pomoc proletářským dětem (1927), Výchova dětí v bezvěrecké rodině (1947), Proslovy k pohřbům osob bez vyznání (1949), zmíněná Astronomie v boji s Vatikánem (1951).

Poznámky:

1/ Ze vzpomínek Antonína Rükla.

2/ 51. schůze Národního shromáždění československého (středa 21. května 1919). Digitální repozitář Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky [online]. Dostupné na: http://www.psp.cz/eknih/1925ns/ps/stenprot/199schuz/s199002.htm[cit.2015-03-28].

3/ 51. schůze Národního shromáždění československého (středa 21. května 1919). Digitální repozitář Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky [online]. Dostupné na: http://www.psp.cz/eknih/1925ns/ps/stenprot/199schuz/s199002.htm[cit.2015-03-28].

4/ Jednalo se například o únor 1948 nebo tragický konec ing. Vlastimila Borka (politika, novináře, překladatele a vydavatele, se kterým se Luisa Landová Štychová velmi dobře znala, sdílela s ním také antimilitaristické a antiklerikální postoje), který měl konflikty se skupinou kolem Gottwalda a v roce spáchal 1952 sebevraždu. Landová-Štychová své obavy a rozčarování z morálního krachu totalitního systému vylíčila v korespondenci s Vlastou Kuklovou (anarchistka, také členka KSČ), která se však bohužel nedochovala (údajně ji zničila rodina Luisy Landové-Štychové).  (In: Unikátní fotografie z historie anarchistického dělnického hnutí a rozhovor s historikem Pavlem Koukalem [online]. www.akaold.anarchokomunismus.org/tisk.php?soubor=text000250.txt. [cit.2015-03-28])

5/ Ondřejová, Petra:  Ženy v Československém parlamentu 1918-1938. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, 2006.

6/ Ze vzpomínek Štěpána Kováře.

7/ Ze vzpomínek Antonína Rükla.

Dílo:

Landová-Štychová, Luisa. Astronomie v boji s Vatikánem. 1. vyd. Praha: Život a práce, 1951.

Landová-Štychová, Luisa. Pomoc proletářským dětem. Praha: Kuratorium pro péči o proletářské dítě, 1927.

Landová-Štychová, Luisa. Proč demonstrují političtí vězňové na Pankráci hladovkou? [Řeč v parlamentě dne 25. ledna 1928]. V Karlíně: MOPR v Československu, 1928.

Landová-Štychová, Luisa, ed. a Sedláček, Hanuš, ed. Proslovy k pohřbům osob bez vyznání. 1. vyd. Praha: Život a práce, 1949.

Landová-Štychová, Luisa. Proti dnešnímu vězeňskému režimu v Československu: Pro obnovení práv politických vězňů: Československá spravedlnost a poměry u nejvyššího soudu. Praha: Mezinárodní rudá pomoc v Československu, 1928. Landová-Štychová, Luisa. Sociálně-revoluční význam 14. října 1918. Praha: B. Vrbenský a V. Borek, 1935. Landová-Štychová, Luisa. Výchova dětí v bezvěrecké rodině. I. vydání. Praha: Život a práce, 1947.

Zdroje:

Primární:

Landová-Štychová, Luisa. Astronomie v boji s Vatikánem. Život a práce, Praha 1951.

Landová-Štychová, Luisa. Astronomie v Československu – Praha útočištěm hvězdářů psanců, Zapadlí čeští hvězdáři. In: Slouka, Hubert. Astronomie v Československu od dob nejstarších do dneška. 1. vyd. Praha: Osvěta, 1958.

Landová-Štychová, Luisa. Volné mateřství. In: Bahenská, Marie, Heczková, Libuše a Musilová, Dana. Ženy na stráž!: české feministické myšlení 19. a 20. století. 1.vyd. Praha: Masarykův ústav a Archiv Akademie věd České republiky, 2010.

51. schůze Národního shromáždění československého (středa 21. května 1919). Digitální repozitář Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky [online]. Dostupné na: http://www.psp.cz/eknih/1925ns/ps/stenprot/199schuz/s199002.htm[cit.2015-03-28]. 1

99. schůze Národního shromáždění republiky Československé (pátek 24. května 1929). Digitální repozitář Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky [online]. Dostupné na: http://www.psp.cz/eknih/1918ns/ps/stenprot/052schuz/s052004.htm[cit.2015-03-28].

Sekundární:

Historie České astronomické společnosti [online]. Dostupné na http://www-old.astro.cz/cas/historie/. [cit. 2015-03-28].

Hribová, Monika. Rozvod podle § 24a zákona o rodině ve srovnání se zahraniční právní úpravou. Diplomová práce. Olomouc: Univezita Palackého, 2009. Kronika obce Ratboř. [online]. Dostupné na http://www.ratbor.cz/hlavni-menu/informace-o-obci/kronika/.[cit. 2015-05-28].

Štěpán Ivan Kovář. Kosmická proletářka Luisa Landová Štychová. Hvězdárna Franitška Pešty. Dostupné na: http://www.hvezdarna-fp.eu/products/kosmicka-proletarka/

Luisa Landová-Štychová. Katalog národní knihovny České republiky[online]. www.nkp.cz. [cit. 2015-03-28].

Luisa Landová-Štychová. Malá československá encyklopedie. Praha: Academia, 1986. Luisa Landová-Štychová [online]. www.wikipedie.cz. [cit. 2015-03-28].

Návrhy na Nušlovu cenu pro rok 2015. Dostupné na http://www.astro.cz/clanky/ostatni/navrhy-na-nuslovu-cenu-pro-rok-2015.html [cit. 2015-04-20]. Ondřejová, Petra: Ženy v Československém parlamentu 1918-1938. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, 2006.

Slačálek, Ondřej: Ženy v českém anarchistickém hnutí do první světové války. Přímá cesta 4/2003, s. 29. Zeigler, Aleš. Úloha žen v prvních československých parlamentních volbách roku 1920. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, 2011.

Unikátní fotografie z historie anarchistického dělnického hnutí a rozhovor s historikem Pavlem Koukalem [online]. www.akaold.anarchokomunismus.org/tisk.php?soubor=text000250.txt. [2015-03-28] Koukal, Pavel. Vlasta Kuklová. [online]. http://wiki.afed.cz/encyklopedie:kuklova_vlasta. [cit.2015-03-28]

Vzpomínky Antonína Rükla, Štěpána Kováře a Pavla Najsera z České astronomické společnosti a Planetária Praha. E-mailová komunikace.

– Petra Baštanová –